Pianka tapicerska – fundamentalne fakty

Pianki tapicerskie


Pianki. Pozornie najprostszy materiał w tapicerstwie. Wybierasz grubość, ilość i gotowe.
Naszym zdaniem wybór pianki decyduje o jakości usługi, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasu.
Jeżeli popełnisz błąd i użyjesz niewłaściwej, klient wróci do Ciebie i to w momencie, gdy nie będziesz już pamiętał o zleceniu.
Pewnie już domyślasz się, że chodzi mi o gęstość pianek. Jeżeli pianka będzie zbyt miękka, ubije się szybko a efekt Twojej pracy pójdzie na marne, powodując reklamację, czyli same straty.
Oczywiście, jeśli wybierzesz zbyt twardą klient też będzie niezadowolony.

Przyjrzyjmy się z jakimi piankami powinniśmy pracować w tapicerstwie samochodowym.
Jak zwykle polecam zacząć od podpatrzenia producentów.
Pianki nowoczesnych foteli samochodowych nie różnią się na pierwszy rzut oka. Francuskie marki przestawiły produkcje tapicerek wykorzystując technologię wtrysku. Najpierw szyją i ubierają tapicerkę na metalowy stelaż fotela, aby pod ciśnieniem wypełnić ją pianką. Efekt jest taki, że jakakolwiek zmiana tapicerki jest bardzo czasochłonna.
Na szczęście w większości aut gotowe kształtki z pianki ubierane są w tapicerkę. Nie ma problemu z montażem nowej tapicerki, ani naprawą jednego elementu.
Oczywiście, jeśli mamy uzupełnić fotel nie będziemy zamawiać gotowej kształtki u producenta.

Czego zatem użyć?

Tapicerzy samochodowy wykorzystują pianki dwóch twardości (gęstości).

Oznaczenie pianka T25, najbardziej popularnej i uniwersalnej pianki. Do drobnych napraw w zupełności wystarczy.

Oznaczenie pianka T35, wybierane przez bardziej wybrednych tapicerów. Pianka tej gęstości zapewnia większą żywotność, zbija się znacznie wolniej, ale jest droższa.
Obie pianki dostępne są w arkuszach. Najpopularniejsze 120 cm na 200 cm.
Pianki w arkuszach występują w różnych grubościach. Od 5 mm do 10 cm. Rozmiar zmienia się co 1 cm.

Do bardziej skomplikowanych zadań dobrze zaopatrzony tapicer samochodowy użyje bardziej specjalistycznych pianek.

Jeśli mamy podszyć materiał, tkaninę samochodową z której stworzymy tapicerkę lepiej skorzystać z pianek jednostronnie zlaminowanych tkaniną techniczną (siatką, podszewką). Taki podkład znacznie łatwiej się szyje – sama pianka hamuje szycie. Co więcej nawój jest bardziej ekonomiczny, bardziej wykrojny. Nie musimy dostosowywać się do wielkości arkusza. Ponad to sklejki tapicerskie lub laminaty, bo tak potocznie nazywamy takie pianki, występują w grubościach, gdzie skok między rozmiarem wynosi 1-2mm. Dostępne są nawet laminaty o grubości 1mm do 12mm.

Przy szyciu tapicerki skórzanej również konieczny jest podkład. Możemy pracować z włókniną tzw. owatą, która jednak wymaga dodatkowego materiału zmniejszającego tarcie przy szyciu i ubieraniu tapicerki, czyli popularnego ślizgacza. Praca z owatą wymaga krojenia dwóch materiałów i dodatkowego zszywania ich ze sobą. Dlatego część tapicerów pracuje ze sklejką tapicerską, albo podkładem sufitowym.
Podkład sufitowy, to popularna podsufitówka. Jako ślizgacz wykorzystujemy prawą stronę sufitu, czyli znacznie gęstszy – zatem bardziej wytrzymały, materiał od tkaniny technicznej (siatki). Prawdziwy podkład dostępny jest w nawoju.

Pianka latexowa. To znacznie gęstszy materiał. Idealny do wyklejania elementów twardych. Jeśli chcemy nadać przyjemną miękkość np. podłokietnika latex świetnie spełni swoją rolę. Występuje w dwóch grubościach 3mm i 5mm. Ma też niebywałą zaletę, jest samoprzylepny. Sprzedawany również w nawoju.

Jeśli będziecie mieli okazję tapicerować wnętrza dla lotnictwa nie zapominajcie o energochłonnych piankach.

2 odpowiedzi do “Pianka tapicerska – fundamentalne fakty”

  1. Witam.
    Czy możecie mi pomóc i udzielić informacji gdzie mogę zdobyć gąbkę do foteli samochodowych? Chciałbym wykonać siedzenie (kanapę) do motocykla.
    Pozdrawiam Grzegorz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *