TKANINY Z NIETYPOWYCH SUROWCÓW

Poszukiwania  coraz to nowych materiałów na pokrycia tapicerskie skłaniają człowieka do wykorzystywania surowców dzisiaj  zapomnianych a wykorzystywanych w przeszłości. Dzięki ogromnemu postępowi technologicznemu istnieje możliwość olbrzymiej modyfikacji samego surowca jak i skutecznego łączenia z  włóknami syntetycznymi w jedno włókno przędzy. Na całym świecie zwraca się uwagę na wykorzystanie odnawialnych źródeł surowcowych i ich utylizację w zgodzie z naturą. Tak więc po niewątpliwej rewolucji jaką zrobiły syntetyki historia zatoczywszy koło przypomniała o istnieniu tkanin z naturalnych surowców. Są one niepodobne do swych przodków, obrabiane są z wykorzystaniem nowych procesów zachowując swe własności. Włókna syntetyczne to włókna będące produktem przemian pochodnych ropy naftowej – np. poliestry, poliamidy, poiliakrylonitryle. Natomiast włókna sztuczne pochodzą z surowców roślinnych poddanych obróbce chemicznej – np. wiskozy. Kolejną grupą są tkaniny z  włókna pochodzącego z łodyg lnu, juty, ramii, konopii czy z włókien znajdujących się na skorupie orzecha kokosowego czy  włoski otaczające nasiona bawełny. Również surowce pochodzenia zwierzęcego służą do produkcji tkanin – wełna, jedwab, oraz końskie włosie.

Papierowy sznurek jest powleczony warstwą żywic dających piękny połysk i wykorzystany do wyplatania siedzisk krzeseł. Można go również barwić w masie jednak naturalny kolor podkreśla oryginalność surowca. We wnętrzu tego typu meble łączy się  z meblami z kolorowej tektury i lekkich elementów drewnianych. Całość jest łatwa do przeniesienia w przypadku przeprowadzki. Takie modele można znaleźć nawet u bardzo cenionych projektantów. Niskie koszty wytworzenia i stosunkowo mała żywotność powodują, że meble z tektury i sznurka są tanie i można często zmieniać klimat wnętrza. Nie bez znaczenia są także względy ekologiczne. Dla coraz większej rzeszy ludzi podchodzących z szacunkiem do ochrony lasów a pragnących otaczać się wyrobami naturalnymi.

Na targach Heimtextil między producentami nowości w świecie tkanin spotkać można także wytwórców wyrobów rękodzielniczych. Te firmy z państw Dalekiego Wschodu wytwarzają materiały z pomocą prostych urządzeń tkackich. Piękno splotu tkanin z juty, dodaje szlachetności materiałowi. Konopie przędzione jest tak cienko, że służy do wyrobu koronkowych ornamentów. Meble pokryte tkaniną z koronkowymi wstawkami są pełne bezpretensjonalnego wdzięku. Produkty te cieszą się sporym zainteresowaniem odbiorców.

Końskie włosie jest bardzo atrakcyjnym surowcem. Znane są maty stosowane w materacach. Natomiast tkanina z końskiego włosia jest niezwykle poszukiwana przez segment muzealnictwa do renowacji i tworzenia kopii mebli antycznych. Także zamożni odbiorcy poszukują tego ekscentrycznego dzisiaj pokrycia mebli. W Wielkiej Brytanii  do końca pierwszej wojny światowej istniało wiele manufaktur wytwarzających tą tkaninę. Modyfikację krosien tkackich przeprowadzono w zakładzie Johna Boyda, który wynalazł goniec czółenkowy bowiem dotychczas włosie nawlekano ręcznie na krosna. Specyficzny surowiec powoduje, że w zasadniczych kwestiach produkcyjnych niewiele się zmieniło. Obecnie Tekstylia Johna Boyda  prowadzi  Anna Smith, 28–letnia inżynier produkcji absolwentka Uniwersytetu Nothingham. Główni odbiorcy z Niemiec kupują tkaninę do produkcji toreb sprzedawanych na Daleki Wschód. Tkaniny na pokrycia mebli stanowią mniejszą  część produkcji. katalog  wzorów obejmuje prócz klasycznej w tym surowcu tkanin w czerni trzy style. Satyna to włosie widoczne tylko po prawej stronie, „rep”- obie strony takie same, zazwyczaj z osnową z bawełny oraz adamszek z utkanym wzorem.

Surowiec pozyskiwany jest na Dalekim Wschodzie gdzie kucyki używane są nadal w rolnictwie Zwierzętom i tak przycina się ogony, by nie wplątywały się do maszynerii. W okresie życia zwierzęcia ogon odrasta cztero – pięciokrotnie. Włosie pochodzić musi tylko od żywego zwierzęcia – martwe włosie jest kruche i nie da się go farbować. Końskie ogony wiąże się i sortuje się według kolorów. Czarne farbuje się by pogłębić odcień. Mieszane w odcieniach szarobrązowych jako baza do spokojnych barw. Najcenniejsze są białe włosie, które się wybiela i farbuje na intensywne kolory gdyż najlepiej przyjmują barwnik. Włos należy podcieniować aby zyskać równą fakturę /włos na dole jest cieńszy a na górze grubszy/oraz odbarwić zabrudzenia moczem. Niezwykle ważne jest wielokrotne czesanie na kolcach umieszczonych na drewnianej podstawie, które likwiduje splątania. Następnie następuje wybielanie, farbowanie i układanie na krosna gdzie włosie stanowi włókna wątkowe a osnowę stanowi bawełna lub jedwab. Wiązki są klamrowane i zawieszane pod przebiegiem gońca czółenkowego, który działa jak szczypczyki oddzielając po jednym włosie z wiązki. Pojedyncze włosie podawane jest na czółenko do splecenia z włóknem osnowy. Proces tkania odbywa się z użyciem mokrego włosia. Ze zrozumiałych względów tkanina dostępna jest w szerokościach między 56 a 77 centymetrów. Cena w sprzedaży detalicznej waha się od 70 do 300 funtów brytyjskich za metr.

Od wielu lat pojawiają się w ofercie producentów meble z nieprzetworzonych surowców roślinnych. Rattan, wiklina przyjmują różne postaci i mniej lub bardziej uszlachetnione nadają wnętrzu przytulny charakter. Stosowane niegdyś w meblach ogrodowych na stale zagościły w wnętrzach. Będąc podstawowym surowcem do wyrobu mebla czy tez tylko elementem zdobniczym jest sygnałem łączności z naturą. Obecnie nawet typowo relaksowe meble jak sofy czy szezlongi mają w miejsce tkaniny ciekawie wyplecione siedzisko z roślinnych pędów. Poddawane są one szeregowi procesów wykończeniowych powodujących zmiękczenie surowca przy zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości.

Nowością są włókna podlegające nie tylko przemianom chemicznym lecz również wykorzystujące zmodyfikowane genetycznie bakterie  i innych mikroorganizmów. W syntezie polimerów wykorzystuje się nie jak dotychczas pochodne ropy naftowej lecz odnawialny surowiec – nasiona zbóż. Skrobia zbóż poddawana jest przemianom pod wpływem działania bakterii Powstałe w efekcie włókna PTT /poli tereflan trójmetylenu/ i PLA /poli kwas mlekowy/ były od dawna przedmiotem  badań lecz ich wytwarzanie było kosztowne i odbywało się tyko w próbach laboratoryjnych. Pierwszy z wymienionych –PTT stosuje się na tekstylia techniczne i z tego segmentu przeniknęły

do meblarstwa. Prace prowadzone są w firmie Du Pont we współpracy z laboratoriami innych firm. Produkcja na skale przemysłową przewidziana jest na 2003 rok. Cechą zasługującą na szczególną uwagę jest mała sprężystość początkowa  co daje przyjemny chwyt i dobre układanie się tkaniny. Bardzo duże wydłużenie przy zerwaniu oraz duże odkształcenie sprężyste oraz odporność na zagniecenia, niska chłonność wilgoci i wysoka odporność na zabrudzenia powodują, że tkaniny z tego włókna będą cieszyły się uznaniem u odbiorców. Producenci docenią łatwość barwienia bez stosowania urządzeń ciśnieniowych/ oszczędność energii/. Cechy te spowodowane są   spiralną budową cząsteczkową.

W meblarstwie znajdzie także zastosowanie tkania z włókien PLA . Włókno to ulegające biodegradacji wykorzystywane było jako składnik nici chirurgicznych. Obecnie tkaniny meblowe, odzieżowe, oraz tekstylia sanitarne i higieniczne wytwarzane z tych włókien mogą na wysypisku rozłożyć się już w fazie kompostownia. Ponieważ kwas mlekowy posiada dwa izomery optyczne o różnych własnościach można zmieniając ich proporcję zmieniać własności fizyczne. Można tworzyć wraz z PLA włókna dwuskładnikowe typu wyspy w morzu / island in sea/ lub otoczka – rdzeń /side by side/ każdy ze składników o innych własnościach, wzajemnie uzupełniających się.

Surowcem do produkcji tkanin pochodzenia naturalnego są także niektóre metale. Włókna miedziane o dużej plastyczności stanowią nie tylko komponent tkanin. Świetnie sprawdzają się tworząc jedyny składnik materiału. Dodatkowym atutem jest pozytywny wpływ miedzi na zdrowie człowieka. Moda na tkaniny metalicznie połyskujące stwarza możliwość wykorzystania także innych metali.

Możliwości tkackie nie stanowią już bariery dla wyobraźni projektantów. Surowce naturalne dotychczas nie stosowane w produkcji tkanin do wnętrz oraz nowe syntetyki śmiało wychodzą z laboratoryjnego zacisza. Stare metody korzystają ze współczesnych osiągnięć. Tradycja łącząc się z nowoczesnością daje zadziwiające rezultaty. Ciągle nas zachwyca i trwajmy w tym zachwycie.

3 odpowiedzi do “TKANINY Z NIETYPOWYCH SUROWCÓW”

  1. Cześć, Trafiłem na stronę internetową przez przypadek i w okamgnieniu mi sie spodobał. Bezpiecznie zostanę systematycznym odwiedzającym. Swoją drogą bardzo dobry wpis,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *